Iva Davidová: Explore The Heritage of Slowness

20.03.2024

Vernisáž: 20. 3. 2024 od 18 hodin
Trvání: 21.3. – 29.4. 202
Kurátorka: Šárka Kovaříková


Tento výtvarný projekt zaštiťuje téma militantní jemnosti, citlivosti a něžnosti s důrazem na péči v současné krajině. Umělkyně představí práce, které snoubí kontrast estetické přitažlivoti s klimatickými změnami a společností, kterou příroda nezajímá. Prostřednictvím olejomaleb a objektů ve výstavním prostoru vytváří zromantizovanou podobu nevinné flóry a fauny. Výstavu bude možné navštívit i v rámci Brno Art Weeku, kdy bude prezentována během komentované prohlídky.


// EN //

Opening: March 20, 2024 18.00

Duration: March 21, 2024 - April 29, 2024

Curator: Šárka Kovaříková


This art project has a theme of militant gentleness, sensitivity and tenderness, emphasising care in the contemporary landscape. The artist will introduce works that combine the contrast of an aesthetic attraction with climate change and a vasociety that does not care about nature. Therefore, she creates a romanticised image of innocent flora and fauna through her oil paintings and objects in the exhibition space. The exhibition will also be possible to visit during Brno Art Week when it will be presented during a guided tour.

Grafická podoba výstavy, Autor: Johana Kalaninová
Grafická podoba výstavy, Autor: Johana Kalaninová

FOTOREPORTÁŽ

IVA DAVIDOVÁ
Explore The Heritage 
of Slowness  

21. 3. 2024 - 29. 4. 2024

Kurátorka: Šárka Kovaříková


Vítejte v krajině… Nepoznáváte ji? Je dílem dokonalé představy o světě, na které několik generací tvrdě pracujeme. Daří se nám tuto vizi naplňovat?! Výstava odkazuje především na rozšiřující se struktury, jež obklopují předměstí – struktury, které jsou výsledkem dlouhodobého lidského pochybení tkvící v přizpůsobování přírody a zanedbané péči o ni. Názvem projektu "Explore The Heritage of Slowness" nám autorka pokládá otázku, jak časově náročná současná doba a politické události narušují pozvolný rytmus vegetace. Stylizovaný objekt, reliéfy a malby zachycují jakýsi iluzivní ráj, a tím se snaží navázat kontakt s návštěvníkem a obeznámit ho s hlubším symbolickým obsahem výtvarných děl.

Umělkyně ve svých dílech záměrně romantizuje fenomén katastrofy, aby oslovila současného diváka. Jejich forma vychází z nejběžnějších způsobů vizuální komunikace (prostřednictvím sociálních sítí, internetových platforem, kinematografie či módy), při kterých však dochází k idealizování skutečnosti. Líbivá forma je pro umělkyni samotnou nepříjemným paradoxem, kterého se dopouští, aby poukázala na hrůzné a nelidské počiny. Otázkou zůstává: Proč si vytváříme nový, zkrášlený obraz skutečnosti? Pravděpodobně nedokážeme unést pravdu o nás samotných - že jsme pouhými ničiteli. I přesto je důležité, abychom zůstali laskaví, pečující k nemocnému prostředí, které se snaží bojovat za vlastní existenci pod nátlakem naší společnosti.

Rostlinstvo představuje bytost, která pociťuje bolest a trauma. Oproti lidem, kteří si následkem náročných životních situací utvářejí mechanismy pro maskování duševních zranění a kompenzují si tyto šrámy, se vegetace adaptuje na nehostinné podmínky. Její transformace není pouhou krátkodobou reakcí na hypermoderní dobu několika posledních dekád. Projevují se na ní evoluční změny, ve kterých se zrcadlí 400 letý vývoj městského urbanismu. Na metamorfózy v důsledku lidské činnosti rostliny odpovídají také nářkem. Nedávné studie potvrdily skutečnost, že když flóra trpí, vydává mikrozvuky. Avšak líbezné tóny jsou spíše klamným zdáním, protože se jimi křehká skořápka kdysi živého organismu snaží sdělit, že trpí nedostatkem péče. 

Aktuální výstavní projekt představuje rozsáhlou tvorbu Ivy Davidové, kterou zde zastupují vizuální díla a během komentovaných prohlídek je doplňuje zvukový doprovod. Již dříve vystavené ale i prvně prezentované olejomalby zdobené florálními motivy, stejně tak kovový objekt, zobrazují výjevy krásných a trpících travin, bytostí a zvířat. Záměrem je ukázat divákovi romantizovanou scenérii bytostí fauny (kromě lidí) a flóry, jejich skutečné existenční problémy. Přirozená příroda neexistuje, protože jsme jí vzali svobodu. V prostředí, které jsme my definovali, si hojí rány, opakují se jí noční můry o světě, který není místem, kde by chtěla být. O jakém ráji vlastně květena sní? Pod něžnou vrstvou jemných stébel trávy a bytostí, které zde žijí, autorka odkrývá společenské chyby, které dlouho bránily soucitu a solidaritě nejen s krajinou.

 
Iva Davidová (*1999, Brno) je čerstvou absolventkou bakalářského studijního programu v Ateliéru Malířství III (MgA. Patricie Fexová a MgA. Veronika Vlková) a v Ateliéru Video (Mgr. Martin Mazanec, Ph.D., asistent: doc. MgA. Jan Šrámek, Ph.D.) na FaVU VUT. Její tvorbu definují citlivá témata zaměřená na neposkvrněnou, čistou přírodu a nezdravé prostředí sociálních sítí, online identitu. Díla zahrnují olejomalby, reliéfy z keraplastu nebo kovové objekty doprovázené textem či jiným audiovizuálním podnětem. Svou dosavadní práci převážně prezentuje na samostatných výstavách v ČR, avšak těší se i ze zahraniční výstavy (Uninvolved Junctions, Culterim Gallery, Berlín).



EN



Welcome to the landscape…Do not you recognise it? It is the product of a perfect vision of the world that we have worked hard to build over several generations. Are we succeeding in fulfilling that image?! Above all, the exhibition refers to the expanding structures that surround the outskirts - structures that are the result of long-standing human mistakes in adapting to and neglecting nature. With the title "Explore The Heritage of Slowness", the artist asks us how the time-consuming contemporary times and political events disrupt vegetation's slow rhythm. The stylised objects, reliefs and paintings reflect a kind of imaginary paradise, and in this way, she tries to make contact with a visitor and make him familiar with the deeper symbolic content of the artworks.

In her works, the artist purposely romanticizes the phenomenon of catastrophe to speak to the contemporary viewer. Their form is based on the most common modes of visual communication (through social networks, internet platforms, cinema or fashion), but in doing so, they idealize reality. The pleasing form is an uncomfortable paradox for the artist herself, which she commits to highlight horrific and inhumane acts. The question remains: Why do we create a new, embellished image of reality? We probably can not handle the truth about ourselves - that we are simply destroyers. Still, it is important that we continue to be kind, and caring towards a sick environment that is struggling to fight for its existence under the pressures of our society.

 Vegetation represents a being that feels pain and trauma. Unlike humans who, as a result of difficult life situations, develop mechanisms to mask mental injuries and compensate for these wounds, vegetation adapts to inhospitable conditions. Its transformation is not merely a short-term reaction to the hypermodern times of the last few decades. It shows evolutionary changes that mirror 400 years of urban development. Plants also respond by lamenting the metamorphosis caused by human activity. Recent studies have confirmed the reality that when flora suffers, it emits micro-noises. However, the charming tones are more of a deceptive illusion, as the fragile shell of a once-living organism tries to communicate that it is suffering from a lack of care.

The current exhibition project presents Iva Davidová's extensive oeuvre, represented by visual works and accompanied by a soundtrack during guided tours. Previously exhibited but also presented for the first time, the oil paintings decorated with floral motifs, as well as a metal object, depict scenes of beautiful and suffering grasses, creatures and animals. The intention is to show the viewer the romanticized scenery of creatures of fauna (except humans) and flora, their real existential problems. Nature does not exist because we have taken away its freedom. She is healing her wounds in the environment we have defined, recurring nightmares of a world that is not where she wants to be. What kind of paradise does nature dream of? Underneath the tender layer of delicate blades of grass and the creatures that live there, the author reveals the societal flaws that have long prevented compassion and solidarity beyond the landscape.


Iva Davidová (*1999, Brno) is a recent graduate of the bachelor's degree programme: Painting Studio III (MgA. Patricie Fexová and MgA. Veronika Vlková) and the Video Studio (Mgr. Martin Mazanec, Ph.D., assistant: doc. MgA. Jan Šrámek, Ph.D.) at the FaVU VUT. Her work is defined by sensitive themes focused on immaculate, pure nature and the unhealthy environment of social networks, and online identity. Works include oil paintings, ceraplast reliefs or metal objects accompanied by text or other audiovisual materials. She has mostly presented her work in solo exhibitions in the Czech Republic but has also exhibited in institutions abroad (Uninvolved Junctions, Culterim Gallery, Berlin).

OTEVÍRACÍ DOBA
Galerie Edikula je otevřena každý pracovní den od 8 do 20 hodin.
Najdete nás v prvním patře na Arna Nováka 1, budova C, FF MU.
Autorka loga Tereza Bierská
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma!